Hrej o svůj (studentský) život!

08.11.2012 | Marcela Králiková | Partneři

S letošním ročníkem piškvorků spojila své jméno opět Masarykova univerzita, která si na této neobvyklé soutěži cení to, že vede středoškoláky a žáky základních škol k přemýšlení a současně nepostrádá hravost. 

Na devíti fakultách univerzity studuje více než 43 tisíc studentů a ti si také zpestřují svůj každodenní studijní maraton hrami všeho druhu. Stejně tak jako na střední škole se tu občas křížkují a kroužkují stránky sešitů, ale můžete tu hrát i velké hry, ve kterých se rozhoduje o vašem životě. Jako agent ve hře MUNIquest máte právě teď možnost vplout do tajů téměř sto let staré univerzity a prozkoumat skutečný svět vysokoškolského studenta. Tím ovšem hra nekončí. Právě naopak. V různých koutech univerzity budete rozehrávat partie, ze kterých vám bude běhat mráz po zádech, a v noci nebudete spát. Na hry můžete narazit během studia hned na několika fakultách v různých kurzech. Učitelé, kteří se hrám věnují v nejrůznějších podobách, pocházejí z fakulty sociálních studií, sportovních studií nebo třeba z fakulty pedagogické. Co pro ně hra znamená? A budete si při vyučování skutečně hrát?

 

Jedním z kurzů, ve kterém jsou hry ústředním tématem, jsou Strategické hry a simulace. Na fakultě sociálních studií jej v rámci oboru Bezpečnostní a strategická studia (BSS) vyučuje Mgr. Martin Bastl, Ph.D, který vám jej jako první přiblíží. A piškvorky zde rozhodně hrát nebudete…   

 

Jak byste definoval pojem hry v rámci kurzu Strategické hry a simulace?

V kurzu pracujeme především s vojenskými simulacemi na té úrovni zpracování, která je označována jako „válečné hry“. Válečná hra není pouze reprezentací násilného či válečného konfliktu. Musí nutně obsahovat prvky simulující reálné chování protivníků, operační a taktické mechanismy, vliv prostředí, jasné parametry bojové techniky atd. Pro výuku kurzu jsme sáhli k počítačovým hrám, které jsou „předpřipravené“- tj. ve smyslu předdefinovaných pravidel, jednotek apod. - a je na nich možné některá pravidla demonstrovat, případně prodiskutovat možnosti a omezení.

Mají studenti možnost si prakticky nějakou hru vyzkoušet?

Ano, zakoupili jsme licence několika her a v posledních letech prakticky pracujeme se třemi: dvě jsou taktické a jedna strategická. První jsou TacOps, které jsou kromě jiného licencované a užívané k výuce americkou armádou, americkou námořní pěchotou, kanadskou armádou a australskou a novozélandskou armádou. Studenti si také mohou vyzkoušet Steel Panthers: Main Battle Tank ve free verzi a nakonec máme zakoupené licence na Superpower 2.

Kdo určuje pravidla strategických her?

Jejich autoři. Záleží na tom, jak je daná hra koncipována. Musíme brát v úvahu, že jde vždycky o model a tím pádem o zjednodušení. Realita je natolik komplexní, že je ji obtížné simulovat. V rámci možností by ovšem měla být pravidla co nejrealističtější, tedy odpovídat skutečnosti. Proto obvykle nejsou používány hry příliš zjednodušené anebo hry s prvky fikce -ať už vědecké nebo fantasy. Nejběžnější jsou hry historické, kde má smysl se bavit o interaktivním seznámení se s historickými podmínkami, možnostmi, způsobem uvažování apod. Pro účely simulace tyto hry zachycující současnost, možnosti naše i možnosti protivníků.