Do hlubin piškvorek s ČFPR #3

24.10.2009 | Martin Šmoldas | Tipy a triky

Rád bych vám v tomto díle představil některá zahájení mimo střed. Řadí se mezi ně tzv. růžky, hrany a potom také zahájení, které na první pohled vypadají šíleně. Tato otevření přinesly nový vítr do piškvorek, znásobil se počet možných variant, došlo k oživení hry. Dle mých informací prvním hráčem, který použil zahájení mimo střed byl Petr Neuman (alias kajman) během piškvorkového turnaje Fishpárty v Hradci Králové 2004.

SPRÁVNĚ ZVOLENÁ ZAHÁJENÍ (díl 2.)

Rád bych vám v tomto díle představil některá zahájení mimo střed. Řadí se mezi ně tzv. růžky, hrany a potom také zahájení, které na první pohled vypadají šíleně. Tato otevření přinesly nový vítr do piškvorek, znásobil se počet možných variant, došlo k oživení hry. Dle mých informací prvním hráčem, který použil zahájení mimo střed byl Petr Neuman (alias kajman) během piškvorkového turnaje Fishpárty v Hradci Králové 2004.

5. „Růžek“

„Růžek“ je zahájení pro hráče, kteří se neradi učí teorii otevření a mají rádi nově varianty a vyrovnanou hru od začátku. Vzhledem k tomu, že díky „růžku“ jsou dvě strany blokované, hra se rozvíjí směrem ke středu a oba hráči mají možnost hru vybalancovat. Ani jeden však nesmí zapomenout na to, že i „růžek“ se dá vyhrát těsně u okraje desky (viz příkladová hra). Tento druh zahájení vyžaduje již jisté zkušenosti. Hráči musí nejprve odhadnout, pro kterou barvu je otevření výhodnější a poté se musí snažit tuto výhodu neztratit. I posunutí prvních tří kamenů o jednu linii směrem ke středu může znamenat změnu výhodnosti.

Hru odehráli Vladimír Nipoti (černý) a Aleš Rybka (bílý) během Týmového turnaje Fishpárty v Hradci Králové 2008. Zahájení stavěl Aleš Rybka, Vladimír Nipoti si vybral černou barvu. Otevření jako první začal ve velké míře používat polský hráč Michal Zajk (puholek). Černý v této hře udělal několik slabších tahů a hra za bílé je příkladem toho, jak lze beze zbytku využít nabízený prostor. Důležité bylo i zvolit správné pořadí tahů, klíčovým tahem výhry byl bílý kámen 28-b4

Příklady zahájení:

Doporučení: Pokud již máte nějaké zkušenosti s piškvorkami a nehrajete zbrkle, je toto zahájení pro vás ideální. Výhodou je vyrovnanost obou barev od začátku (event. jen mírná převaha jedné barvy) a absence naučených zahájení (nesplést s tzv. šílenostmi, které se tváří jako „růžek“, ale o tom více dále).

6. „Hrana

Začátek zvaný „hrana“ je podobný růžku, odlišnost je v tom, že hráči mají krytou pouze jednu stranu. Zde upozorňuji na to, že i posun o jednu linii směrem ke středu přinese změnu výhody začínajícího. Mezi výhody patří to, že jen těžko lze vytvořit „jistou výhru“ a připravit si naučené zahájení. Oblíbené je mezi hráči, kteří rádi hrají více variant a pokaždé jinou hru. Pokud zvolíte zahájení blízko hrany, nehrozí pozdější využití jako v předchozí ukázce, naopak hra velice rychle směřuje do volného prostoru.

Příkladem „hrany“ může být následující hra. Černý nezvolil dobré poziční tahy a nezareagoval včas na útok bílého, proto rychle prohrál. Všimněte si tahu 24. V případě, že by bílý zahrál kamkoli jinam, tak tento bod obsadí černý a zablokuje bílého.

Příklady zahájení:

Doporučení: Výhodná varianta, výhoda jedné či druhé barvy se dá při pozorné obraně lehce setřít. Opět doporučuji pro hráče, kteří rádi přemýšlejí a mají rádi nové a nové výzvy.

7. „Šílenosti“

Nyní se budeme věnovat začátkům, které nelze jinak nezvat než jako „šílené“. Pokud je soupeř postaví, začnete si obvykle ťukat na čelo a přemýšlet, co je to za hloupost. Po několika tazích však zjistíte, že zdánlivě nelogicky položené kameny se spojí a vy prohrajete. Zde také platí, že začátek je výhodný jen pro jednu barvu. Ale poznat pro kterou barvu, pokud to neznáte, je v zásadě nemožné. O výhodnosti tohoto otevření z hlediska hry nelze mluvit, je to výhodné pouze k získání bodu. Pokud si připravíte takové zahájení, potom je váš soupeř prakticky bez šance. Zkušení hráči podobné zahájení nehrají, žádný požitek ze hry to nepřinese, pouze to může naštvat a rozladit.

Ukázková hra, komentář viz výše.

Příklady zahájení:

Doporučení: Tento typ zahájení nelze doporučit. Nepřináší vyrovnanost do hry a současně hru i (dle mého názoru) kazí. Nelze se na něj připravit. Pouze velice zkušení hráči dokážou alespoň v určitém procentu pár správných tahů (pochopitelně při dostatečném časovém limitu).

Závěrem: Z výše uvedených zahájení lze doporučit pouze „růžek“ a „hranu“. Přinesly do piškvorek svěží vítr, hru oživily a současně znásobily počet hraných otevření. Současně s přibližují téměř dokonalé vyrovnanosti obou barev. Tímto končí náš miniseriál o základních druzích zahájení. Jistě jste pochopili, že můžete hrát vyrovnané i nevyrovnané hry, vše záleží na tom, jak ke hře přistoupíte a jak se na ni teoreticky připravíte.

Autor: Aleš Rybka

O autorovi
Autor působí jako předseda České federace piškvorek a renju a v roce 2009 se stal mistrem republiky v piškvorkách. Povoláním je vojenský lékař a byl před lety jedním ze zakladatelů České federace piškvorek a renju. V zimě tohoto roku odcestuje na roční expedici na Antarktidu.
Osobně měli pIšQworkáři možnost Aleše vidět jako komentátora her na finále soutěže pIšQworky 2008. Letos bude svůj um a rady zprostředkovávat všem, nejen účastníkům finále a každý týden se můžeme těšit na pokračování seriálu Předseda/Mistr republiky v piškvorkách radí. Pro nekonečné množství herních partíí a dalších, již opravdu pokročilých rad, doporučujeme výukové centrum piškvorek a renju - www.vcpr.cz.