Po republice běhá 146 mladých organizátorů

22.10.2009 | Roman Cholasta | Organizace

Když se řekne turnaj v piškvorkách, mnozí nechápou, čím je tak lehká a „podlavicová“ hra všech středoškoláků zajímavá. Další, ti zasvěcenější si představují sebe na stupni vítězů, přebírajíc cenu za první místo v celorepublikovém finále a rázem už si užívají adrenalinové odpoledne ve Špindlu. Jen málokdo si uvědomuje, že jednoduchá hra neznamená hned stejně snadnou organizaci. Po hráčích pohlcuje pIšQworková mánie i další skupinu lidí, kteří sice nevyhrávají žádné ceny a nejsou tolik vidět na fotkách, nicméně jejich úloha je nepostradatelná a jsou stoprocentně OK – Oblastní Koordinátoři.

„Někdo chtěl hrát a někdo tvořit, někdo organizoval a někdo se snažil vyniknout, ale všichni jsme měli čekat, až zazvoní. Sešli jsme se, abychom pomohli přinést na střední školu trochu toho, co nám v ní občas chybělo. Dobré hry, soutěže dostupné všem, akce pro celou školu a prostor zkusit takové věci organizovat pro ostatní. Věříme, že střední škola není žádná čekárna na ten zábavnější život po posledním zazvonění.“

Během října prošlo na českých a moravských středních školách 87 studentů školením organizačních a pořadatelských dovedností. V listopadu se posuneme dále – od teorie k praxi, do terénu. V rámci soutěže pIšQworky přibudou další mladí pořadatelé, kde pod dohledem zkušených starších kolegů budou organizovat už opravdové turnaje. Se vším všudy se setkají pIšQworkáři s celkem 146 mladými organizátory. Kdo ví, kde se jednou potkají znovu? Na školním plese, sportovní soutěži, vánoční besídce? Dokonce při organizování zůstanou a za pár let přivedou U2 na koncert do České republiky? Když se mladý organizátor zapálí, nic mu není překážkou.

Cíl? Stát se organizačními jedničkami na svých školách.


„Jsme mnohem moudřejší než loni. Víme, co jsme na turnajích dělali špatně, co naopak chybělo. Díky zkušenostem z prvního ročníku soutěže jsme teď schopni předat mnohem víc užitečných informací,“ říká tvořitelka školení a HR specialistka, Zuzana „zugo“ Gocmanová.

Jak to vypadá, když se zprostředkovávají „užitečné informace“ a zážitky? Především se podávají z rukou těch nejpovolanějších – organizátorů. A jelikož budou OK pomáhají s oblastním turnajem, do každého kraje přišel školit místní krajský koordinátor.  Profesionalitu pak zastupoval svým drsným vzhledem ErrOr (Roman Cholasta) jakožto hlava všech organizátorů, nebo na Moravě zugo (Zuzana Gocmanová) a její ženský půvab. Dva školitelé, tři bloky školení a tak málo času. Stihnout nacpat tolik informací do 90 minut vyžaduje soustředění a plné nasazení. Raz, dva, tři – jedem.

RAZ – první blok školení slouží k seznámení studentů s hlavními myšlenkami a prioritami občanského sdružení Student Cyber Games, které již několik let pořádá turnaje právě pro studenty středních škol. Hesla jako "studenti sami sobě" nebo "hra školou" se tak dostávají mezi více a více mladých lidí, kteří tak začínají chápat, co děláme, proč to děláme a především jak to děláme.
Cílem školení je seznámit studenty s organizací turnajů a to nejen těch v pIšQworkách. Jak takový turnaj vypadá, co to znamená organizovat turnaj, jakou moc a zodpovědnost v sebe skrývá funkce organizátora a na co se nesmí zapomenout při uspořádání čehokoliv.

DVA - Vítejte u druhého bloku. Samá teorie a žádná praxe. Opis postupu ale nikdy ne samotné provedení. Raději uchopte herní arch do vlastních rukou a zkuste si všechno, co budou dělat hráči a vy je při tom budete muset navigovat. Jak správně vysvětlit zahájení hry? Nejdřív je třeba nejenom vědět, ale také pochopit jak se hra zahajuje. Tak se hrál pIšQworkový turnaj. Losování hráčů přímo na místě, zahájení duelu, zahájení druhého duelu, přidělování bodů po odehrání partie, sčítání skóre, zápis bodů do tabulky. Hned se to pamatuje líp. A taky správný organizátor ví, jaké je to být v pozici hráče. V tom je také jeho výhoda, opačně to totiž neplatí vždycky.

TŘI -  Třetí část školení se zaměřuje především na organizaci školních a oblastních turnajů soutěže pIšQworky 2009. Školní kola jsou právě jedny z hlavních motivů, proč studenti na školení jezdí. Důležité pro každou školu je vybrat co nejkvalitnější zastoupení, ke kterému má dopomoci právě školní turnaj.  Studenti se tak dozví, jak ho zorganizovat, co k němu budou potřebovat a jak se potýkat s problémy, které při turnajích obvykle přichází.

O školení oblastních koordinátorů jsme si popovídali i s Honzou Dvořákem, studentem gymnázia Joachima Barranda v Berouně a také účastníkem školení pro Středočeský kraj, které se konalo 7.10. v Praze.

ErrOr: Ahoj Honzo, jak se ti líbilo školení?
Honza:  Školení se mi moc líbilo, dozvěděl jsem se na něm něco nového a jsem rozhodně rád, že jsem měl možnost seznámit se s novým ročníkem pIšQworek.

ErrOr: Myslíš si, že ti školení dalo něco nového?
Honza: Myslím, že určitě, už teď vím, co jsem loni dělal špatně a co bych letos mohl zlepšit.

ErrOr: Co si myslíš o kvalitě a obsahu školení?
Honza: Školení se mi líbilo a proběhlo zábavnou formou, což takhle odpoledne po škole je nejlépe vstřebatelné.

ErrOr: Co si slibuješ od nového ročníku pIšQworek?
Honza: Doufám a věřím, že díky novým sponzorům a sponzorským darům bude soutěž mnohem pestřejší a bude mít daleko větší prestiž a motivaci pro studenty.

ErrOr: Myslíš, že dělat podobná školení má nějaký větší potenciál?
Honza: Myslím, že určitě. Mám-li to brát hlavně za sebe, tak myslím, že jsem se dozvěděl něco nového a myslím, že to není jen můj názor.

"Větší rozhled, zase vím něco nového a zajímalo mě to. Zjistili jsme, že něco takového jako SCG a pIšQworky vůbec existuje," odpovídá na otázku "Jaký má pro vás školení přínos?" Michal Klučar, student SPŠ Frýdek-Místek.

A dokonce i u pedagogů se naše myšlenka setkala s úspěchem. Paní Ing. Pavlína Pavlová ze Střední průmyslové školy elektrotechniky a informatiky v Ostravě hodnotí školení takto:

zugo: Myslíte si, že je to dobrá myšlenka, takhle školit středoškoláky v organizování turnajů?
Ing. Pavlová: No to určitě, jinak by to museli jenom kantoři a takhle se ta mládež něco naučí.

zugo: Má školení nějaký přinos?
Ing. Pavlová: Oplatí se to každý rok, když jsou změny. Nehledě na to, že studenti se budou obtáčet a přijedou jiní. Když oni tenhle rok končí, příště to pak musí organizovat někdo jiný.

 

Na několik otázek odpovídala i Barbora Štefánová, studentka Střední průmyslové školy elektrotechniky a informatiky v Ostravě a také účastnice školení v Moravskoslezském kraji.

zugo:
Líbilo se ti školení?
Barbora: Ano, líbilo.

zugo: Myslíš si, že je to dobrá myšlenka, takhle školit středoškoláky v organizování turnajů?
Barbora: Snad ano. Určitě to je dobře, protože z každé školy postupují 3 týmy a někdo těm hráčům musí vysvětlit, co je čeká. Někdo to prostě musí vědět.

zugo: Jaká byla úroveň školení?
Barbora: Bylo volnější než minulý rok, což ale neznamená, že to je špatně.

zugo: Jaký to má pro tebe přínos?
Barbora: Vím, že když půjdu na školu do Brna, mám se ke komu přidat.

Soutěž snad jednoduchá na pochopení, ale náročná na nápady, materiály, logistiku a organizaci. Jsou věci, bez kterých se turnaj neuspořádá a kterých důležitost neovlivníte. Co však ovlivnit jde a co může zkazit celý turnaj navzdory správnému počtu čísel v balíčku, jsou lidé, jejichž pokyny (jak správnými tak nesprávnými) se vše řídí. SCG je hrdé na to, že pro letošní rok může nebojácně prohlásit, že kvalitní organizátory mezi středoškolskými studenty má.
Děkujeme všem Oblastním Koordinátorům za spolupráci na organizaci středoškolské soutěže pIšQworky.

Základní myšlenkou celého SCG je „studenti pro studenty“. Rozhodně nebráníme iniciativě mladých lidí, právě naopak – snahou je ji podporovat, dokonce vyvolávat a následně pomoct rozvíjet. Účastnit se soutěže, která probíhá, je hezké, ale tam vize nekončí.
„Hladovému člověku můžete dát rybu, anebo ho naučit rybařit.“ Co takhle ukázat dětem cestu, jak se nenudit? Bez čekání na nějaký impuls zvenčí, můžou se přece zabavit samy. A že jsou mladí lidé hladoví po aktivní zábavě, je s přibývající nudou a nepříliš zdravou snahou ji zahnat v dnešní době víc než zřejmé.
Kdo nazná, že se chce naučit něco víc nebo se chce podílet na akci, aniž by soutěžil, může. Právě pro tyto mladé lidi pořádáme školení a vychováváme z nich organizátory. Takzvaní Oblastní Koordinátoři pak pořádají školní turnaje a pomáhají na oblastní i krajské úrovni. Získávají tak cenné zkušenosti jednak s organizací velké akce, jednak musí koordinovat větší množství lidí. Tyto dovednosti mohou pak vyškolení středoškoláci využít při pořádní různorodých akcí, ať už jde o soutěže v piškvorkách, školní turnaj v kámen-nůžky-papír, maturitní ples nebo třídní výlet.


Autoři článku: Zuzana Gocmanová a Roman Cholasta