Předseda České federace piškvorek a renju radí #2

17.10.2009 | Martin Šmoldas | Tipy a triky

V druhém díle bych vám rád ukázal příklady různých druhů zahájení, se kterými se můžete na turnaji potkat. Herní pravidlo je swap, tzn. začínající hráč postaví první tři kameny (černý, bílý, černý) a druhý hráč si vybere, za kterou variantu bude hrát. Tento začátek nutí hráče stavět relativně vyrovnaná zahájení.

SPRÁVNĚ ZVOLENÁ ZAHÁJENÍ (díl 1.)



V druhém díle bych vám rád ukázal příklady různých druhů zahájení, se kterými se můžete na turnaji potkat. Herní pravidlo je swap, tzn. začínající hráč postaví první tři kameny (černý, bílý, černý) a druhý hráč si vybere, za kterou variantu bude hrát. Tento začátek nutí hráče stavět relativně vyrovnaná zahájení.

 

Pozn.: v naší grafické variantě černý vždy začíná.

1. zahájení ze středu (5x5) = „klasika“

 

Na následujících 2 obrázcích vidíte klasické zahájení ze středu. Černý doprostřed, bílý hned k němu a další černý do čtverce 5x5. Černé body vytyčují danou oblast. Pokud postavíte zahájení typu swap (pravidlo pisqworky.cz) a třetí kámen (černý) položíte do oblasti 5x5, buďte si jistí, že jste dali soupeřovi do ruky obrovskou zbraň. Váš soupeř si vybere černé a pokud mu přímo nepostavíte jistou výhru (sure win, SW), potom získá obrovskou výhodu k útoku.

Vytyčení oblasti 5x5:

Příklad her a možného útoku, které jsem odehrál na ukázku (za černé). Byly odehrány na internetu a obě skončily do 5 minut. Bílý prakticky neměl šanci moje zahájení ubránit.

 

h8 i9 j7 j8 k7 i7 h6 h7 i6 j6 h5 g4 k5 k6 i5 j5 j4 g7 i3 h2 k3 l2 j3

h8 h9 j7 g9 j8 g8 g7 i9 j9 j6 k8 i8 i10 l7 l10

 

 

Závěr: Nestavte zahájení, u kterých umístíte první tři kameny do čtverce 5x5. Pokud narazíte na zkušeného hráče, může vás snadno porazit za krátkou dobu. Ani zahájení nemusí znát, stačí pouze využít výhodu začínajícího hráče.

 

 

 

 

2. zahájení ze středu (7x7) = „pro“

Na tomto zahájení je 3. kámen zahraný právě na linii čtverce 7x7. Ve Švédsku je tato varianta velmi populární, nazývá se „pro gomoku“. Začínající hráč nesmí zahrát do čtverce 5x5. Cca v roce 2002 – 2003 byla tato varianta velice populární, mělo se za to, že je prakticky vyrovnaná. Asi po roce intenzivního hraní bylo zjištěno, že i položení kamene do čtverce 7x7 znamená velkou výhodu pro černého. Výhra však není jednoduchá, začínající hráč se musí soustředit na svůj útok a postupně si budovat pozice, často se hra přelévá na jiná místa na desce.

 

Příklad her a tvorba pozic černého. Obě hry jsem opět odehrál za černé (případným zájemcům vysvětlím a blíže rozeberu, resp. můžete mě kontaktovat na emailu).

 

h8 i9 i11 j9 k9 j8 j10 h12 h10 g9 h9 h11 i10 k10 j7 i8 h7 h6 i7 g7 g8 f7 i6 j5 l9 k8 l8 m7 l7 k7

 

h8 i7 k9 j10 i6 h7 g7 f6 k8 k10 j9 j7 i10 h11 k6 l6 m9 l9 l7 m6 l8 k7 j8 i8 m8

Závěr: Pokud jsou hráči stejné úrovně, lze zahrát krásné a vyrovnané hry. Nedoporučuji toto zahájení postavit zkušenému hráči, stále představuje velkou výhodu pro černého.

 

3. zahájení ze středu (9x9) = „long-pro“

Zahájení, jehož 3. kámen je na linii 9x9 se nazývá „long-pro“ a je velice oblíbený v Rusku. Patří již mezi začátky, o kterých se dá říct, že hru vyrovnávají. Bílý má šanci buď převzít kontrolu, nebo si černého hlídat. Nevýhodou je, že si soupeř může za bílé připravit 4. tah, na který černý nebude mít šanci zareagovat. I to je však součástí strategie a domácí přípravy a analýz. Nutno podotknout, že připravená zahájení kazí radost ze hry (profesionální hráči již přešli na variantu swap2 – viz níže).

Her, které se dají odehrát se zahájením 9x9 je celá řada. Zde příklad 2 her, které byly odehrány se stejným zahájením, pokaždé byl jiný 4. tah (vždy vyhrál Alexey Ritter, Rusko). Opět, existuje řada jiných variant i v těchto příkladech.

 

h8 h9 j12 g7 g8 f8 e9 i7 h7 i6 i5 j7 i8 j9 j8 k8 l9 f9 f7 i10 l7 g10 g12 h10 f10 g9 h12 i9

 

h8 h9 j12 i8 g10 g9 j9 i10 j11 j10 k10 i12 i11 k11 e9 e8 f7 g7 i6 g5 l9 j7 k6 l7 k7 k9 k4 k5 n7 m8 m6 j3 l6 j6 j5 l3 n4 m5 n6 l4 o6

 

Závěr: Pokud hodláte hrát ze středu a chcete vytvořit hru vyrovnanou pro oba hráče (zajímavější i férovější), hrajte 3. kámen do pole 9x9. Můžu jedině doporučit.

 

 

4. zahájení ze středu (11x11 a více)

Tato zahájení patří již mezi odvážné s nejistým výsledkem pro černého. Výhoda se kloní již na stranu bílého, černého kámen je již přece jenom trochu daleko.

Závěr: Nedoporučuji hrát 3. tah za linii 9x9. Hru to nevyrovná, naopak zvýhodní bílého.

 

Pár slov na závěr

Když jsem začínal hrát piškvorky, hráli jsme pouze „klasiku“, nikdo neznal “pro“ ani „long-pro“, natož swap. Během let jsme postupně zjišťovali výhody i nevýhody a přes „pro“ jsme přešli k „long-pro“ a „růžkům“ (viz další díl). Poslední novinkou bylo vytvoření swap2: zahraje se klasický swap, ale dočasně bílý má na výběr ze tří možností – 1. vezme bílé, 2. vezme černé, 3. položí bílý a černý kámen (4. a 5. tah) a nechá vybírat dočasně černého. Hlavním cílem této varianty je zabránit naučeným začátkům a hru zatraktivnit, což se zatím daří.

V další kapitole rozebereme další začátky, tentokrát mimo střed a přidáme i nějaké šílenosti.

 

Autor: Aleš Rybka

O autorovi
Autor působí jako předseda České federace piškvorek a renju a v roce 2009 se stal mistrem republiky v piškvorkách. Povoláním je vojenský lékař a byl před lety jedním ze zakladatelů České federace piškvorek a renju. V zimě tohoto roku odcestuje na roční expedici na Antarktidu.
Osobně měli pIšQworkáři možnost Aleše vidět jako komentátora her na finále soutěže pIšQworky 2008. Letos bude svůj um a rady zprostředkovávat všem, nejen účastníkům finále a každý týden se můžeme těšit na pokračování seriálu Předseda/Mistr republiky v piškvorkách radí. Pro nekonečné množství herních partíí a dalších, již opravdu pokročilých rad, doporučujeme výukové centrum piškvorek a renju - www.vcpr.cz.