Válka X s O. Co potřebujete vědět, abyste zvítězili

24.10.2017 | Miroslav Hanus | Organizace

Než se vydáte na turnaj, je třeba vědět, jaká jsou vlastně pravidla. První vaší oficiální zkušeností bude oblastní turnaj. 

Toho se účastní pětičlenné týmy. Každý tým má svého kapitána, který zodpovídá za své družstvo, aby bylo připraveno k zápasu. Má za úkol i oznámit po zápase výsledek organizátorovi a odevzdat mu správně vyplněné herní archy. Jako jediný má také tu výsadu, že může v průběhu turnaje komunikovat s pořadatelem, který má rozhodující slovo ve sporných situacích a je třeba ho respektovat. Když to neuděláte, máte to jako ve fotbale. Prvně vás napomene, při opakování přestupku může partii nebo zápas ukončit ve váš neprospěch nebo vás či celý tým může vyloučit. A to by byla škoda.

Podle počtu přihlášených týmů se vytvoří hrací skupiny, z nichž postoupí ty nejúspěšnější do vyřazovací fáze, která určí vítěze. A jak se vlastně hraje? Hraje se na hracím poli 15 x 15 polí, na které hráči zanášejí kolečka a křížky. Aby hráč vyhrál, musí jich mít pět nebo více v řadě. V každém zápase proti sobě stojí pět na pět hráčů. V tomto zápase hráči odehrají dohromady 5 partií, jedna partie se skládá ze dvou duelů (jedna strana hracího archu).Na jednotlivé duely mají vždy maximálně 15 minut. Duel se zahájí metodou SWAP 1. Zahajující hráč odehraje první tři tahy (dva křížky a jedno kolečko, nebo naopak). Následně si hráč, který symboly do vyznačené oblasti neumisťoval, zvolí, za který ze symbolů bude hrát. Na tahu je hráč, jehož symbol se ve vyznačené oblasti vyskytuje v menším počtu. Za vítězství v duelu hráč získá pro tým dva body.

 

Na krajském kole je už limit na duel 20 minut, a i typ zahájení je lehce jiný. Hráči zde mohou zahajovat metodou SWAP 2. Duel je zahájen tak, že zahajující hráč odehraje první tři tahy. Následně si hráč, který symboly do vyznačené oblasti neumisťoval, buď zvolí, za který ze symbolů bude hrát, nebo provede další dva tahy (přidá křížek a kolečko). Hráč, který naposledy neumisťoval symboly, zvolí, za který ze symbolů bude hrát. Na tahu je potom hráč, jehož symbolů je v aréně méně.

 

A pokud budete mít štěstí, využijete toto zahájení i na Grandfinále. Zde se ale bude hrát šachistickým takzvaným švýcarským systémem, při kterém týmy odehrají 8 zápasů. Týmy budou nasazeny podle umístění v krajském kole a podle počtu soutěžících týmů v jednotlivých krajích. Časový limit zde už bude podstatně nižší, a to osm minut pro jednoho hráče na jeden duel. Budeš to právě ty se svým týmem, kdo si nejlépe poradí s pravidly, porazí všechny soupeře a stane se vítězem pIšQworek?