XO2008: Sejmu tě, zkříženej mutante! Braň se, voteklá nulo!

09.12.2008 | Petra Plachá | Historie

Od doby, kdy pIšQworky poprvé pozvaly studenty na nelítostný souboj mezi křížky a kolečky, uplynulo už mnoho let. Změnily se počty týmů, které se na soutěž každoročně hlásí, sem tam přišla nějaká úprava pravidel a narostl seznam koordinátorů i uspořádaných turnajů. Ale pIšQworky přesto zůstaly pořád stejné. Nevěříte? Tak se podívejte, jak to všechno začalo.

Středoškolské hry v piškvorkách. V září 2008 startuje historicky největší turnaj v této logické hře u nás, soutěžící se mohou přihlašovat až do 17. října 2008. Předpokládaný počet účastníků ve školních kolech až 15 000 studentů. Organizátoři domluvili turnaje na pořadatelských školách, pozvánky jsou odeslány, plakáty připraveny. pIšQworky 2008 mohou začít.

Jak už název „středoškolské hry“ napovídá, žáci osmých a devátých tříd základních škol si musí ještě chvíli počkat, aby se mohli zúčastnit. Slovensko si pIšQworky také ještě nezahraje. Každou školu mohou reprezentovat pouze dva týmy, až na pořadatelské školy, které si mohou dovolit týmy tři, a tak školy po celé republice organizují školní kola. I piškvorkové zahájení SWAP je trochu složitější, první ze tří symbolů se musí nakreslit do vyznačeného pole 5x5, které leží uprostřed hrací arény. Takže v prvních pIšQworkách žádné zákeřné zahájení na okraj papíru, vážení.

pIšQworky 2008 v číslech:

  • Oblastní a krajské turnaje 84

  • Soutěžící v oblastních turnajích 2616

  • Týmy v oblastních kolech 436

  • Přihlášené školy 235

Nejlepších 16 týmů vyráží do Brna poprat se o titul prvního středoškolského mistra v piškvorkách. Vítěz kromě cti a slávy vyhraje i pohár a hlavně odpoledne v adrenalinovém parku Yellow Point (to mimochodem můžete získat i letos), je tedy o co hrát. Na Gymnáziu Matyáše Lercha se 21. listopadu 2008 křížky a kolečky nešetří a po napínavém souboji známe vítěze. Hned v prvním ročníku remíza ve finále a o tom, kdo vyhraje, rozhoduje rozstřel. Celorepublikové finále ovládl tým Tomovi hoši z Gymnázia Svitavy, ve kterém byla i jedna dívka.

 

„Velkou výzvou bylo domlouvání pořadatelských škol před prvním ročníkem a následné pořádání turnajů - vybavuji si například nečekaně velký oblastní turnaj v Novém Jičíně (16 týmů). Také rád vzpomínám na spolupráci s oblastními koordinátory a jejich následný růst organizací.“ Říká o prvním ročníku Ondřej Cikánek, jeden z bývalých organizátorů. Dalšími zajímavými okamžiky byly prý například „logistické dýchánky“, na kterých připravovali materiály a balíky na jednotlivé turnaje, doma u taťky jednoho z členů SCG, kde měli provizorní skald. A současní organizátoři jistě potvrdí, že manufaktura balení pozvánek a balíků na turnaje je zajímavá do teď.

 

Jestli ale chcete opravdu zjistit, co jsou to pIšQworky a proč, musíme se vrátit ještě víc do historie, až do roku 2003, kdy všechno začalo. Ten rok pomalu vznikal spolek Student Cyber Games, který pak další tři roky, až do roku 2006, pořádal turnaje ve StarCraftu: BroodWar. Potom nastala krátká pauza a spolek se rozhodl změnit disciplínu, na počítačové hry je potřeba spoustu věcí a nemá k nim přístup každý. A taky je nehrají holky.

Požadavky na další projekt byly jasné: „Víc holek, míň počítačů“, jak to shrnul spoluzakladatel SCG Richard Malovič. Na jednom starcraftovém turnaji byly piškvorky jako doprovodná soutěž a zúčastnilo se jich celých 17 hráčů. Bylo to jasné, piškvorky prostě budou mít úspěch. Shodou okolností organizátoři ve škole tou dobou probírali manažerskou analýzu a pomocí rozhodovací matice z dvaceti navrhnutých her a soutěží vyšly nejlépe piškvorky.

A kde se vůbec vzal název pIšQworky? Původně se soutěž měla jmenovat úplně jinak. Maskoty měla být dvě prasátka Kvish a Porky, která spolu neustále soupeří. Podle nich se měla soutěž nazývat „KVISH X PORKY“. Prasátka ale nakonec musela jít k vodě, přebil je název pIšQworky. Velké I a Q v názvu značí, že soutěžící musí u soutěže přemýšlet a logicky uvažovat a slovo work zas poukazuje na to, že musí vynaložit úsilí a navíc, že dovednosti, jako jsou analytické myšlení a týmová práce, využijí v pracovním životě.

První pIšQworky 2008 končí ve ztrátě a organizátoři musí doplácet, ale počty zúčastněných týmů, nadšení soutěžící i obrovský ohlas médií znamená jediné – pIšQworky pokračují dál. A ještě dlouho budou.